תקן בניה ירוקה בישראל, תקן 5281

Table of Contents

בישראל ישנם תקנים מחייבים ורצוניים רבים העוסקים בהתייעלות אנרגטית של בניינים. כתוצאה ממשבר הנפט בשנת 1973, ישראל החלה לנקוט בצעדים להתייעלות אנרגטית בבניית בניינים. מערכות תברואה וחימום משתמשות בטכנולוגיות חיסכון באנרגיה בבניינים, כולל מפעלי מיחזור פסולת.

ישראל אימצה תקני בנייה ירוקים חדשים שמטרתם לקדם מבנים בריאים וחסכוניים יותר באנרגיה

תקן הבנייה הירוקה – תקן 5281 אומץ על ידי פורום של 15 פורומים של ממשל עצמי ישראלי בכל עיר. הפורום הושק במאמץ משותף של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה ומכון התקנים הישראלי למשרד להגנת הסביבה (MINEP) (מכון התקנים הישראלי). המשרד לאיכות הסביבה ומכון התקנים הישראלי השיקו תקן חדש לבנייה ידידותית לסביבה העומד בתקנים בינלאומיים ומתאים את עצמו לתנאי האקלים ושיטות הבנייה בישראל.

כל הבניינים החדשים והמשופצים בישראל חייבים לעמוד בתקן הישראלי שהוקם לאחרונה לבנייה ידידותית לסביבה

צפוי כי משפחות ישראליות המתגוררות בדירת ארבעה חדרים ממוצעת הבנויה על פי תקן הבנייה הירוקה החדשה, העומדת בסטנדרטים בינלאומיים ומסתגלת לתנאי האקלים ושיטות הבנייה של ישראל, יחסכו אלפי שקלים בשנה על ידי חיסכון בחשמל ובמים. כלכלה היא אחת הדרכים שהמחלקה לאיכות הסביבה, המזון והכפר מנסה להפוך את התקן החדש לאטרקטיבי יותר, וטוען שהוא יחסוך משפחה המתגוררת בדירה בת ארבעה חדרי שינה באורך של 1,000 לירות שטרלינג בשנה. ישראל החליטה כי המחויבות לבנייה ידידותית לסביבה במדינה תכסה כעת את כל סוגי הבניינים, כך נמסר ממשרד הסביבה של המדינה ביום רביעי. לישראל יש תקן וולונטרי משלה למבנים ידידותיים לסביבה (תקן 5281) מאז 2005. התקן מבוסס על מערכת נקודות המעניקה 5 כוכבים ב -8 קטגוריות על סמך הציון שהושג (55 מתוך 100). מספר עיריות ישראליות השתמשו בתקן כחלק חובה בתהליך היתר הבנייה שלהן.
למידע נוסף אודות תקן בניה ירוקה בישראל, תקן 5281 מומלץ לבדוק כאן:

תקן הבנייה הירוקה שאומץ בשנת 2005 נותר מרצון. התקן חל רק על מבנים חדשים ומבנים העוברים שיפוץ יסודי. עד להחלת התקן, זה היה בעלי בתים אמידים מפוארים שיכולים ליהנות בגלל חיסכון בחשבונות חשמל ומים.

בנייה ירוקה בישראל מתייחסת לנוהגים ולתקנות של בנייה ירוקה במדינת ישראל

בנייה ירוקה מכסה את כל הספקטרום של אנרגיה, מים, חומרי בניין, פסולת, שימוש בקרקע, בריאות ורווחה ועוד. במשרד לאיכות הסביבה מעריכים שרק 35% מהבניינים החדשים בישראל עומדים בתקנים ירוקים כיום.

בניינים תורמים באופן משמעותי לזיהום האוויר ומהווים צרכן עולמי מרכזי של משאבי טבע ואנרגיה

בסקר שנערך בפורום של 15 עמותות המייצגות את רוב הערים הגדולות בישראל נמצא כי 75% מהפליטות מערים נובעות מצריכת אנרגיה של בניינים. המעבר לסטנדרטים של בנייה נקייה יסייע לישראל לעמוד בהתחייבויותיה להפחתת פליטת גזי חממה בהתאם להסכם פריז עליו היא חתומה. אינטל ישראל חונכת את בניין המשרדים הידידותי לסביבה הראשון בחיפה. ה- LEED האמריקאי מייצג מנהיגות בתחום האנרגיה והעיצוב הסביבתי והוא תקן מבוסס-הסכמה מרצון לפיתוח מבנים בעלי ביצועים גבוהים בעלי ביצועים גבוהים.

מחקר שנערך במועצה הישראלית לבנייה ירוקה מצא כי העלויות משתנות עם הסטנדרטים הגבוהים ביותר הנהוגים בישראל

כאשר העלות הממוצעת של בנייני משרדים, מגורים ומלונות גבוהה יותר בשיעור של 1-5%. ניתן לראות כי התקן הישראלי לבנייה ירוקה תקן 5281 הוא כלי השוואתי לניתוח ביצועי הבניינים הקיימים בכל הנוגע לנושאים המטופלים במסגרת התקן. אינטל ישראל קיבלה את ההחלטה האסטרטגית מוקדם יותר השנה להמשיך במלואה כמדינה להעריך תקני תכנון ירוק ולשלב מושגים ופרקטיקות לבנייה ידידותית לסביבה בבניית הבניינים שלה.

הניתוח והסיווג של האנשים המכוסים על ידי התקן על פי מידת הגמישות בבנייה וההתערבויות הנדרשות ליישום חלקים בתקן הבנייה הירוקה הישראלית ,ת"י 5281

הוא כלי לקביעת הפוטנציאל הירוק של בניינים קיימים הנגזרים מהתקנים הנוכחיים. בהתאם לטענה ליצור ייצוג ויזואלי ברור של הבדיקה, נתוני הפלט נוצרים במיכלים מלבניים עם סך של 100 נקודות זיכוי לכל כלי ומועברים לבניינים שנבדקו. בשיטה שפותחה לעבודה זו, מבנים מסוימים מוערכים ע"י יועץ בניה ירוקה מוסמך, על פי נקודות בסעיפים המתפרשים של תקן הבנייה הירוקה, עם סימונים המעידים על מידת הגמישות של הבניינים ויכולתם לחלץ חלקים מסוימים.

נקודת פרויקט המתגמלת את מערכת הבנייה הירוקה הסטנדרטית בשש שכבות

כאשר השכבות מוגדרות בהתאם למחזור החיים של נזק סביבתי. הקטגוריות כוללות את אשראי האשראי של הבניין ואמינות האשראי של המערכת. תהליך ההפרדה עצמו מוסבר בקטגוריית האנרגיה.

לשלוש השכבות הראשונות, שכבת הבנייה, מסגרת זמן ארוכה של 20 שנה (לנצח), ואילו לשלוש האחרונות, שכבת השירות, יש מסגרת זמן קצרה (ימים עד 20 שנה). מערכת ה- LEED המורכבת כוללת מגוון שלם של אלמנטים ירוקים, החל ברמת הבניין.

 

דילוג לתוכן